מניעת פגיעה היא לא רק בשמירה, אלא בעיקר בחינוך

רבקי ראשי, עו"ס קלינית, מרכזת תחום הטיפולים הרגשיים במפגש

מניעת פגיעה היא לא רק בשמירה, אלא בעיקר בחינוך

החופש הגדול. כשמו כן הוא, חופש שלא פעם הוא גדול גם על הילדים וגם עלינו ההורים. הוא גדול בזמן, הוא גדול במרחב והוא גדול בחשיפה.  המציאות כיום בשטח, בה הילדים חשופים גם במרחב הציבורי לתכנים מיניים מחייבים אותנו, המבוגרים, להתייחס לנושא הזה ולסכנות שעלולות להופיע.

מניעת פגיעה היא לא רק בשמירה, אלא בעיקר בחינוך, בהעלאת המודעות ובנתינת כלים שימושיים.

על כן ישנם כמה כללים משמעותיים שאנו יכולים לדבר עליהם עם הילדים לקראת היציאות המרובות מהבית והשהות במרחב הציבורי.

ראשית כל חשוב לי להדגיש שיש להימנע מהפחדה של הילד ומייצור מציאות בה הוא יחשוש מפני העולם.

מאוד משמעותי שהילד ידע שרוב האנשים הם טובים ושאפשר לסמוך על הקרובים לנו אבל יחד עם זאת יש אנשים שעלולים לפגוע ולכן צריך להיות ערניים לשמור על עצמם ועל גופם.

רצוי לדבר עם הילדים על כללי המוגנות גם אם הדברים כבר מדוברים בבית ונראים ברורים.

להלן כמה דגשים לשיח משותף ותיאום ציפיות עם הילדים:

# הציבו לילד ככלל את החיוב לבקש רשות ממבוגר אחראי לשנות תכניות. חשוב מאוד להיות מודעים לסדר יומו של הילד, לעיסוקיו ולתחומי העניין שלו. הרבה פעמים בישובים הילד עובר ממקום למקום וחשוב לדעת איפה הילד נמצא ועם מי. יש מקומות שנאפשר לו ללכת ויש שלא.

# לעולם לא ללכת עם מישהו שהוא לא מוכר גם אם הוא זקוק לעזרה. עזרה לאחר זה דבר מבורך אך יש לשים אותה במסגרת הנכונה.

# שננו ולמדו את הילד בשלב כמה שיותר מוקדם את שם משפחתו, כתובתו ומספרי הטלפון בהם ניתן להשיג אתכם. לילדים קטנים ניתן להכין שרשרת או מדבקה עם הפרטים.

# כשהילד זקוק לעזרה במקום ציבורי למדו אותו לפנות לזוג עם ילד/ילדים – הם בדרך כלל דמויות בטוחות.

# היו ערניים למצבים בהם מבוגר או ילד גדול/נער משקיעים זמן ואנרגיה לא רגילים בקשר עם ילדים קטנים מהם. כאשר ילדים לא בני אותו גיל נמצאים הרבה ביחד הדבר מעלה שאלות ויש צורך בבירור. אספו כמה שיותר מידע לגבי אנשים המבלים זמן עם ילדיכם. חשוב להכיר, להזמין אל הבית את האנשים הקרובים ולשים לב לדינמיקה ביניהם.

# דברו עם ילדיכם על מגע בטוח ומגע לא בטוח. הכלל – מגע בטוח לא יכול להיות סודי, הוא מאושר על-ידי הורים והוא בא מתוך רצון חופשי של שני השותפים. אם המגע אינו עומד בקריטריונים אלו, הוא אינו בטוח.

# הסבירו לילד את ההבדל בין סוד להפתעה. חשוב לציין כי פגיעות מיניות מבוססות תמיד על שמירת סוד. חינוך מגיל קטן לכך שלספר להורים לא נחשב "הפרת הסודיות", מועיל מאד לטיפוח מוגנות. חשוב שהילדים ידעו שאם מבקשים מהם לא לספר להורה יש פה משהו שהוא חשוד וכנראה אסור.

# נתינת לגיטימציה לילד לכתובות נוספות, משפחה ודמויות משמעותיות, שיוכל לפנות ולשתף.

לפעמים ישנה תחושה ש"הכל אני יכול בחופש הגדול" ואכן האפשרויות מגוונות וזאת הזדמנות לפרוח. עם זאת, הקפדה על שיח פתוח עם הילדים ורענון כללי המוגנות תאפשר לעבור את החופש בצורה בטוחה ככל שניתן.

חופשה נעימה!